Jak zbudować wiatę garażową krok po kroku (poradnik)

Posiadanie własnego samochodu to bardzo duży komfort i w pewnym sensie współczesny standard, prawda?

Zgodzisz się chyba ze mną czytelniku, że coraz częściej więcej niż jeden samochód w rodzinie nie jest niczym niezwykłym.

I doskonale znasz, jako właściciel samochodu, tą podświadomą potrzebę ochrony swojego pojazdu przed żywiołami, czynnikami atmosferycznymi czy innymi które mogą odebrać blask karoserii lub przedwcześnie zdegradować piękne wnętrze.

A czy wiesz, że szacunkowy koszt budowy 1m2 garażu jest taki sam jak budowa 1m2 salonu?

Jeśli nie posiadasz garażu, lub nie masz w nim lub miejsca na kolejny samochód możesz zbudować wiatę garażową! Jest to znacznie tańszy i prostszy sposób zagospodarowania działki i wykorzystania jej powierzchni na zadaszony parking dla Twojego samochodu.

Poniżej znajdziesz kompletny poradnik jak zbudować wiatę garażową od podstaw.

Zaczynamy budowę wiaty garażowej!

Sprawa jest nieco złożona, ale nie martw się- to nie jest duży projekt; budowa własnego zadaszonego parkingu nie jest trudna. Jeśli masz podstawową wiedzę na temat majsterkowania, posiadasz kilka odpowiednich narzędzi do pracy, przyjaciela, który pomoże Ci w podnoszeniu ciężkich elementów, Twój samochód będzie miał niebawem nowy dom.

Rzeczy, które musisz rozważyć przed pracami budowlanymi

Zanim zaczniesz budować swoją wiatę garażową na samochód, będziesz musiał zająć się kilkoma ważnymi kwestiami.

Jakie wybrać podłoże

Jeśli posiadasz działkę o gruncie nośnym i przepuszczalnym nie musisz zbytnio martwić się o podłoże w wiacie. Powierzchnię możesz wysypać żwirem lub tłuczniem zapewniając jeszcze lepsze warunki jednak „od biedy” możesz parkować nawet na gruncie. Dla większej estetyki i wygody użytkowania najlepiej jednak grunt pod wiatą utwardzić. W tym celu możesz ułożyć tam po prostu kostkę brukową.

Lokalizacja na obszarze działki

Z uwagi na konieczność zagłębienia się w grunt w miejscu gdzie powstanie wiata nie może być żadnych przeszkód technicznych. Ważne abyś przed przystąpieniem do prac dowiedział się gdzie na Twojej działce przebiegają linie energetyczne, wodociągowe, gazowe i inne możliwe. Wybierz miejsce tak, aby uniknąć ryzyka wkopania się w którąkolwiek z pod ziemnych instalacji na Twojej działce.

Pozwolenie na budowę wiaty

Największą zaletą budowy wiaty garażowej jest prosta i szybka procedura administracyjno-budowlana oraz niski koszt budowy. Szacunkowo koszt budowy 1m2 garażu to odpowiednik tej samej powierzchni w Twoim salonie. Nawet jeśli bardzo dbasz o swój samochód budowa dla niego odpowiednika kosztowego Twojego salonu nie jest rozwiązaniem.

Rozwiązaniem natomiast może być budowa wiaty garażowej, która będzie znacznie tańsza, a jednocześnie będzie bezpiecznym miejscem parkingowych dla Twojego samochodu.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o procedurach prawno-administracyjnych związanych ze wznoszeniem wiaty, czym jest wiata, czym jest budowla oraz jaki status prawny w Polsce posiadają tego typu obiekty, przeczytaj ten wpis.

Skompletuj odpowiednie narzędzia

Zanim zaczniesz budować upewnij się, że masz pod ręką wszystkie niezbędne narzędzia. Jeśli czegoś Ci brakuje, zastanów się nad pożyczeniem ich od znajomych lub wynajęcie ich z wypożyczalni. Narzędzia potrzebne do budowy wiaty mogą się różnić w zależności od materiału jaki wybierzesz. Na pewno będziesz potrzebował podstawowych rzeczy, takich jak łopata, taśma miernicza, młotek, piła ręczna, sznurek, klucz nastawny, zaciski, poziomica i drabina (najlepiej dwie). Do elektronarzędzi, których możesz potrzebować w tym zadaniu, należą piła tarczowa, szlifierka kątowa, nitownica, pistolet do gwoździ i wiertarka udarowa.

Pamiętaj, że bezpieczeństwo jest niezwykle ważne. Upewnij się, że robisz to bezpiecznie, bądź przygotowany na wszelkie potencjalne zagrożenia, i zakładaj odzież ochronną podczas prac. Minimalny zestaw BHP to rękawice, zatyczki do uszu i okulary ochronne.

Budowa wiaty garażowej w 10 krokach!

Niezależnie od tego, czy planujesz wykonać swoją wiatę z drewna lub stali, oto podstawowe kroki, jakie należy podjąć aby wznieść budowlę ponad grunt.

Krok 1- Wyznacz miejsce budowy

Wyczyść obszar, w którym ma zostać postawiona budowla i ustaw skrajne punkty. Zacznij od odmierzenia od ściany domu do żądanej szerokości (standard to 3 metry) i pomiaru równoległego do twojego domu (standardowo jest to 6 metrów), a następnie wbij kołki w ziemię, aby zaznaczyć każdy z czterech rogów wiaty. W tych miejscach powstaną punkty kotwienia do późniejszych fundamentów wiaty. Następnie wsuń proste paliki w ziemię nieco dalej za każdym kołkiem, które wyznaczą linię boków wiaty.

W przypadku gdy w Twojej okolicy przebiegają jakieś drogi należy zgodnie z ustawą zapewnić odpowiednie odległości budowli od tych dróg. O tym jakie odległości obowiązują w Polsce dowiesz się z „budowa wiaty garażowej- przepisy prawa”.

Krok 2- Wytycz boki i kształt

Rozciągnij linkę od jednej tyczki do następnej (każda z nich powinna dotykać dwóch kołków – jeśli nie, dostosuj odpowiednio), tworząc prostokąt wielkości wiaty. Usuń kołki, a narożniki utworzone przez linkę znajdą się tam, gdzie zostaną umieszczone betonowe stopy fundamentowe.

Krok 3- Sprawdź, czy przestrzeń jest kwadratowa

Zmierz po przekątnej od jednego rogu do drugiego, aby upewnić się, że wytyczony obszar posiada kąty proste, a jeśli nie, dostosuj odpowiednio.

Krok 4- Wykop otwory dla fundamentów słupków

Wykop otwór w każdym z czterech rogów. Wymiary i głębokość otworów na fundamenty zależy od rodzaju gleby i przepisów prawa.

UWAGA: Jeśli używasz stalowych słupków, będą one zazwyczaj mocowane za pomocą płyt montażowych na podstawie cementowej za pomocą wiertarki udarowej.

Krok 5- Przygotuj beton i zabetonuj wykopane otwory

Wymieszaj wystarczającą ilość cementu wlej beton do otworu. W zależności od rodzaju wiaty (metalowa lub drewniana) w tym miejscu w betonie musisz zanurzyć odpowiednie mocowania dalszej konstrukcji wiaty. Użyj poziomicy, aby upewnić się, że mocowanie jest całkowicie wypoziomowane, a następnie powtórz proces dla pozostałych trzech otworów.

Uwaga: Ten etap jest szczególnie ważny gdyż beton po zastygnięciu uniemożliwi korektę umiejscowienia mocowania przyszłej konstrukcji. Dołóż wszelkich starań aby Twoja praca była dokładna. Odwdzięczy się to później szybkimi postępami.

Krok 6- Załóż słupki

Po pozostawieniu cementu na około tydzień możesz postawić słupki. Poproś przyjaciela, aby trzymał słupek w mocowaniu, podczas gdy Ty go dokładnie ustawisz do pionu. Następnie wywierć otwór w otworach siodełka i przez słupek, włóż śrubę i nakrętkę i dokręć, aby zamontować słupek w pozycji pionowej. Powtórz tę czynność z pozostałymi trzema słupkami.

Krok 7- Utwórz linię odniesienia na słupach dla dachu

Jest to linia zapewniająca poziom dachu wiaty. Zaznacz jeden ze słupków pionowych ołówkiem na wysokości, na której ma być dach, następnie użyj poziomicy, aby oznaczyć dokładnie tę samą wysokość dla wszystkich czterech słupków. Następnie odkręć słupki i przytnij je do żądanej wysokości dachu.

Spad dachu zapewnimy w kolejnym etapie. Utrzymanie poziomu na tym etapie zapewni łatwy montaż wieńca dachu wiaty.

Krok 8- Dołącz belki wieńca dachu (dźwigary)

Gdy masz słupki na ziemi, czas na zamontowanie struktury dachu. Znowu, w zależności od materiału będzie kilka różnic. Najważniejsze aby solidnie zmontować konstrukcję dachu z kolumnami i zapewnić wzmocnienie poprzeczne dachu na wypadek obciążenia opadami atmosferycznymi.

UWAGA: W przypadku belek stalowych łączymy belki środkowe z belkami krawędziowymi za pomocą śrub przechodzących przez płytki łączące, a następnie łączymy belki krawędziowe, aby utworzyć ramę skrzynkową.

Krok 9- Dołącz krokwie

Po pierwsze, ustaw spadek dachu na 15% aby deszcz mógł swobodnie spłynąć. Zrób to przez wbijanie gwoździa w przedni koniec jednej z belek bocznych, a następnie poprowadzenie linii sznurka w dół do drugiego końca i przymocowanie gwoździa o 40 mm niższego niż w drugim gwoździu (to jest twój poziom spływu). Powtórz tę czynność na drugiej belce bocznej, a następnie wbij listwę w dół po wewnętrznej stronie każdej belki bocznej wzdłuż linii strun. Następnie przetnij listwy na szerokość między belkami bocznymi i dopasuj je co 900 mm, przybijając je bezpiecznie.

Krok 10- Pokrycie dachu oraz odpływ wody

Dach możesz pokryć blachą lub innymi tworzywami. Masz pełną dowolność czego użyjesz. Możesz nawet stworzyć tzw. „zielony dach” jeśli konstrukcja zapewnia odpowiednią wytrzymałość na obciążenie.

W przypadku kryciu wiaty garażowej blachą przymocuj ją na krokwiach, upewniając się, że znajduje się wewnątrz belek bocznych, a następnie przymocuj ją za pomocą odpowiednich łączników. Na koniec nałóż nasadkę na miejsce, w którym dach styka się z krawędzią belki, aby uzyskać całkowicie wodoodporną krawędź.

Na koniec zamontuj rynnę, która będzie biegła wzdłuż dolnego końca wiaty (z tyłu). Przymocuj ją do tylnej belki za pomocą zacisków rynnowych i upewnij się, że ma lekkie spływanie, aby woda deszczowa spływała po rurze spustowej. Następnie podłącz rurę spustową do najbliższego spustu wody burzowej.

O czym należy pamiętać podczas budowania wiaty?

Podobnie jak w przypadku wszystkich prac budowlanych, stolarskich czy ślusarskich, istnieją sztuczki i wskazówki, jak robić rzeczy bardziej efektywnie i skutecznie. Oto kilka wskazówek, o których należy pamiętać podczas budowania zadaszenia od podstaw.

TIP: Z praktycznego punktu użytkowania wiaty dobrze aby teren pod nią był nieco wyżej od otoczenia. Ułatwi to spływ wody, topniejącego śniegu i zapobiegnie nadmiernemu gromadzeniu się wilgoci w miejscu postoju samochodu.

Upewnij się, że masz wszystko, czego potrzebujesz na miejscu przed rozpoczęciem pracy. Niedostatek materiałów w połowie prac lub brak odpowiedniego narzędzia może sprawić, że praca zaplanowana na jeden dzień zakończy się w ciągu kilku nawet dni. Koniecznie zaopatrz się w plan! Nie musi to być od razu rysunek techniczny, wystarczy dokładny szkic na kartce.

Jeśli używasz drewna do wiaty, upewnij się, że jest ono przykryte i przechowywane przed użyciem, zwłaszcza jeśli jest narażone na złą pogodę.

Zawsze mierz dwa razy przed wycięciem czegokolwiek, ponieważ zdarzają się błędy, a wymiana może być kosztowna i czasochłonna. Jeśli to możliwe, nie kładź wiaty pod drzewami.

Zawsze przed podjęciem jakiejkolwiek pracy budowlanej na swojej posesji zajrzyj do stosownych przepisów upewniając się, że robisz to zgodnie z obowiązującym prawem. Więcej na temat przepisów dotyczących budowli i wiat dowiesz się z powyższego linku. 

Podczas cięcia i wiercenia w metalu należy nosić odpowiedni sprzęt ochronny i zawsze uzyskiwać pomoc, gdy w grę wchodzą większe ciężary. Bezpieczniej dla Twojego kręgosłupa i wykonywanych przez Ciebie prac.

Pamiętaj: wiata drewniana może być tańsza w budowie, ale z pewnością nie wytrzyma tak długo, jak wiata stalowa. Dobrym pomysłem może być rozważenie wprowadzenia kilku dodatkowych funduszy na materiały stalowe, aby uzyskać mocniejszą i trwalszą wiatę.

Aby uzyskać więcej informacji na temat budowy wiaty garażowej na samochód od podstaw, przeczytaj pozostałe materiały zgromadzone na tej stronie. Jeśli szukasz materiałów do rozpoczęcia i wszystkich potrzebnych komponentów wiaty stalowej kliknij tutaj, aby poznać naszą ofertę i zobaczyć nasze produkty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *